Rowerem po Roztoczu Bełżec nr 6 Rowerem do Uzdrowiska

Długość trasy – 68 km. Przebieg: Bełżec – Brzeziny – Łukawica – Wola Wielka – Huta Złomy – Nowiny Horynieckie – Horyniec-Zdrój – Nowe Brusno – Huta Złomy – Lipsko – Bełżec. Stopień trudności: trudna, ze względu na duże różnice wysokości i długie odcinki dróg gruntowych, wymagające kondycji i sprawnego roweru.

Trasa wycieczki prowadzi dwoma szlakami rowerowymi Roztocza – czarnym Linii Mołotowa i czerwonym Nad Brusienką oraz szlakami pieszymi – czerwonym i niebieskim.

0,0 km – opuszczamy dworzec kolejowy w Bełżcu i drogą krajową udajemy się
w lewo, by po 100 metrach skręcić w prawo, w ul. Kościuszki, która stanowi szosę wylotową w kierunku Brzezin.
3,5 km – na skrzyżowaniu w centrum Brzezin jedziemy prosto asfaltową, wybitnie widokową drogą przez pola.
6,0 km – na rozwidleniu w Majdanie odbijamy lekko w prawo.
7,7 km – Łukawica (opis – rozdz. dotyczący Narola).
10,2 km – Wola Wielka, obok drewnianej cerkwi należy skręcić w lewo, w drogę gruntową, kierując się znakami czarnymi szlaku rowerowego Linii Mołotowa. Szlakiem tym wspinamy się zakosami na Wielki Dział. Po drodze mijamy liczne betonowe schrony Linii Mołotowa, najlepiej widoczne w chłodnej porze roku, gdy na drzewach nie ma liści.
14,9 km – Wielki Dział (390 m n.p.m.) – kulminacja trasy.
17,7 km – czarnym szlakiem rowerowym zjeżdżamy do rezerwatu torfowiskowego Źródła Tanwi w Hucie Złomy (ścieżka dydaktyczna). Skręcamy w lewo, by po 3,5 km dojechać do Polanki Horynieckiej.
21,1 km – obok zabudowań podworskich w Polance Horynieckiej (stadnina koni) natrafiamy na czerwony szlak rowerowy Nad Brusienką, którym kierujemy się w lewo, pod górę. Odtąd aż do końca trasy możemy posiłkować się opisem wycieczki nr 3 w rozdziale Horyniec-Zdrój. Wyjeżdżamy na wierzchowinę i udajemy się w prawo.
24,3 km – na następnej krzyżówce ponownie skręcamy w prawo, by w lesie odbić w lewo. Zjeżdżamy stromo do Nowin Horynieckich.
30,6 km – kontynuując przejazd szlakiem docieramy do leśnej kaplicy odpustowej pw. Matki Bożej.
34,2 km – osiągamy zespół klasztorny Franciszkanów w HoryńcuMiasteczku.
35,8 km – uzdrowisko Horyniec-Zdrój.
Z miejscowego dworca PKP możemy udać się szynobusem do Bełżca lub, gdy pozwoli kondycja, wrócić rowerem do punktu startu krótszą i łatwiejszą trasą, m.in. szosą do Nowego Brusna, następnie szlakiem Green Velo przez Polankę Horyniecką i Hutę Złomy do Lipia, a dalej asfaltową drogą przez Brzeziny (32,5 km).
43,0 km – na skrzyżowaniu dróg w centrum Nowego Brusna skręcamy w prawo, w kierunku Polanki Horynieckiej. Po przejechaniu dystansu 400 m zobaczymy po prawej niedawno zrekonstruowaną drewnianą cerkiew z 1713 r. Za nią rozpościera się ciekawy cmentarz trzech wyznań – rzymskokatolicki, greckokatolicki i ewangelicki. Dalej kierujemy się drogowskazami szlaku Green Velo. W Polance Horynieckiej odbijamy w lewo i wspinamy się łagodnie szutrową drogą. W lesie po prawej znajduje się zabytkowy cmentarz wsi Stare Brusno, dawnego ośrodka kamieniarskiego, zaś po lewej wznosi się pagór Hrebcianki – punkt oporu Linii Mołotowa (6 betonowych schronów).
47,5 km – objeżdżamy od południa kompleks budynków stadniny koni w dawnym folwarku Olgi Ponińskiej i kierujemy się za znakami Green Velo na północ. Na rozwidleniu dróg opuszczamy na chwilę szlak Green Velo, by za znakami czarnymi szlaku rowerowego udać się w lewo, aby przeciąć teren rezerwatu Źródła Tanwi.
50,9 km – początek ścieżki dydaktycznej Kobyle Jezioro w rezerwacie Źródła Tanwi (tablica informacyjna). Jedziemy prosto.
51,7 km – Huta Złomy, skrzyżowanie dróg. Ponownie wybieramy drogę na wprost, powracając tym samym na szlak Green Velo. Wygodną asfaltową szosą jedziemy przez Dębiny i Jędrzejówkę do Lipska.
58,0 km – rynek w Lipsku (opis – zob. Narol, trasy nr 2 i 3). Tu również jedziemy na wprost. Mijamy pomnik żołnierzy września 1939 r.
58,8 km – na skrzyżowaniu dróg w Lipiu opuszczamy szlak Green Velo i podążamy prosto. Z czasem zagłębiamy się w las. Na rozwidleniu asfaltowych dróg leśnych skręcamy lekko w prawo. Przyjemna droga wyprowadza nas na  wierzchowinę, gdzie na skraju lasu udajemy się w lewo ku Brzezinom.
64,8 km – Brzeziny, na skrzyżowaniu obok kaplicy pw. św. Wojciecha skręcamy w lewo i szosą powracamy do Bełżca.
68,3 km – stacja PKP Bełżec.